darman 2

 

خدایی که داننده رازهاست                       نخستین سرآغاز آغازهاست

امیدوار هستم که مردم ما توجه کنند مراجعه به متخصص روانشناس و مشاور در امر مسائل روانی به خصوص برای محیط خانواده یک ضرورت است.                                 مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشگاه فردوسی مشهد

مركز مشاوره و توانمندسازی دانشجويي دانشگاه فردوسي زیر نظر حوزه معاونت دانشجويي و فرهنگی و مرتبط با دفتر مركزي مشاوره در وزارتخانه مي­باشد. فعاليت­هاي اين مركز در چهار حوزه خدمات روانشناختي (براي مراجعان)، خدمات مددكاري (براي مددجويان)، خدمات شهروندی (برای دانشجویان و سایر دانشگاهیان) و خدمات آموزشی و پژوهشی (برای عموم) از يكديگر قابل تفكيك است. جهت آشنایی بیشتر با این فعالیت­ها بهتر است با بخش­هایی که به لحاظ ساختاری در این مرکز وجود دارد آشنا شوید:

بخش مشاوره و درمان


سابقه خدمات روان­شناختی و مشاوره در دانشگاه فردوسی به سال 1374 برمی­گردد. در راستای اهداف والای مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویی، می­توان این بخش را قلب مرکز دانست که با همکاری 46 مشاور هرساله بالغ بر 14،000جلسۀ مشاوره و روان­درمانی فردی و گروهی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. هدف بخش مشاوره و درمان،
پاسخ به نيازهاي مشاوره‌اي و روان‌شناختي در زمينه‌هاي فردي، خانوادگي، زناشويي، تحصیلی، ارتباطی،حقوقی ، مذهبی و معنوی و مشاوره و رواندرمانی های گروهي به منظور ارتقاء سطح سلامت روان جامعه دانشجویی است تا در نهايت مراجعان به شرایط ذهنی و روانی مناسب­تر و بانشاط­تر دست یابند. آشنایی دانشجویان با مشکلات روان‌شناختی نیز هدف دیگر این بخش است تا ایشان با مشاهدۀ علایم در خود یا دیگری، برای درمان مراجعه کنند و از پیامدهای مشکلات بکاهند.


این بخش شامل قسمت‌های زیر است:

1- پذیرش:

از قسمت‌هایی که دانشجویان در بدو ورود با آن در ارتباط هستند، بخش پذیرش مرکز است. هر دانشجو از طریق پورتال دانشجویی خود می‌تواند از قسمت امور دانشجویی، فرم پذیرش مشاوره را به صورت الکترونیکی تکمیل کند و با کد دریافتی برای تعیین وقت مشاوره، به صورت حضوری به پذیرش مراجعه کند. مهم‌ترین مسئولیت کارشناسان این بخش، ارجاع مراجعان با توجه به علت مراجعه، به متخصصان همان حوزه است.


2- خدمات روان‌درمانی و مشاوره:
همکاران روانشناس و مشاور، با توجه به رشتۀ تحصیلی و سابقۀ فعالیت در سه کارگروه تخصصی به ارائه خدمات روان‌درمانی و مشاورۀ فردی به دانشجویان می‌پردازند.


*
   کارگروه بالینی و سلامت: تعدادی از دانشجویان، به دلایل مختلف دارای مشکلات روان‌شناختی مانند اضطراب افسردگی، وسواس وغیره می‌شوند. یکی از فعالیت‌های این کارگروه شناسایی و درمان زودهنگام چنین مشکلاتی است.


*
   کارگروه تحصیلی: بررسی مشکلات دانشجویان که مرتبط با موضوعات تحصیلی و درسی، از جمله بی‌علاقگی نسبت به دروس، کسب مهارت­های مطالعه مناسب در دانشگاه، تمایل به تغییر رشته، افت تحصیلی و غیره است.


*
   کارگروه مشاورۀ پیش از ازدواج، ازدواج و خانواده: یکی از تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی در دوران جوانی، انتخاب همسر است. ازدواج مانند هر تصمیم دیگری نیاز به تفکر و ارزیابی دارد. مشاوران این حوزه به افزایش دانسته‌ها، پختگی و استقلال فردی دانشجویان کمک می­کنند و باعث تحکیم خانوادۀ آنان می‌شود.

3- مشاورۀ خوابگاه :

مشاوران در سطح خوابگاه‌های پردیس 1،2،3،3،4،5،6،7،8و فجر۱،۳،۴،۵ مشغول به فعالیت هستند. هدف مشاورۀ خوابگاه ارتقای سطح بهداشت روان، در بین دانشجویان خوابگاهی، حضور به موقع در موارد بحرانی، شناسایی افراد آسیب‌دیده، درمان به موقع و پیشگیری از افت تحصیلی و جلوگیری از مشروطی است.

4- خدمات روان‌پزشکی:

یکی از اعضای مهم تیم درمان، روان‌پزشک است که با استفاده از دارو درمانی به حل مشکلات روان‌شناختی دانشجویان کمک می‌کند.

5- خدمات روان‌سنجی:

متخصصان روان‌سنجی با استفاده از مجموعه آزمون‌های جامع و مختلف روان‌شناختی، به فرآیند تشخیص و درمان دانشجویان کمک می‌کنند.

6- مداخله در بحران :

نگرانی‌های تحصیلی و شغلی، ابهام در روابط با جنس مخالف، دوری از خانواده و مواجهه با شرایط و مسایلی که نیاز به سازگاری دارند را می‌توان از جمله استرس‌هایی دانست که دانشجویان تجربه می­کنند. گاهی اوقات فرد در این مواقع احساس درماندگی و ناامیدی می‌کند و به دنبال راهی برای رهایی از یک مسأله یا بحران است که وی را به شدت رنج می‌دهد. در صورت عدم وجود مهارت‌های لازم برای مدیریت آن‌ها منجر به مشکلات عاطفی و بحران روحی می‌شوند که نیازمند مداخله­های فوریتی و کمک‌های آنی مشاوران و روانشناسان هستند. مسئولیت اصلی بخش مداخله در بحران، شناسایی و همراهی این دانشجویان، جهت برطرف کردن مشکلات عاطفی و روحی آنان، در فضایی امن و آرام است.

طرح پایش سلامت روان دانشجویان نو ورود:

از جمله طرح­های اجرایی مرکز مشاوره طرح پایش سلامت روان دانشجویان جدیدالورود است که از سال 1385 به صورت مداد-کاغذی انجام شده است و از سال 1396 طبق دستور سازمان وزارت به صورت الکترونیکی قابل اجرا است و بر اساس آن، وضعیت سلامت روان دانشجویان درابتدای ورود ارزیابی می‌شود و افرادی که در معرض ابتلا به مشکلات هستند، تحت مشاوره و درمان قرار می‌گیرند.